czwartek, 13 kwietnia 2017

Zakwas na żur wielkanocny



Jeśli dotąd nie miałeś czasu nawet myśleć o żurku czy barszczu wielkanocnym a jednak zrobić na święta go musisz. Masz jeszcze czas!! Mamy 4 dni do Wielkanocy 
co wystarczy do "zakwaszenia" mikstury na naszą zupę. 

Zatem biegnijcie szybko po słoik, mąkę i do roboty! 


Składniki :

  • 1,5 litra wody ciepłej przegotowanej wody - tyle ma mój słoik 
  • 7 łyżek mąki żytniej 
  • 6 ząbków czosnku 
  • 6 listków laurowych 
  • 6 ziaren ziela angielskiego
  • 8 ziaren pieprzu 
  • kawałek razowego naturalnego chleba na zakwasie
  • gumka recepturka lub sznurek, gazik 




Do słoika wsypujemy mąkę i zalewamy ciepłą wodą. Mieszamy. Następnie dodajemy resztę składników wymienionych wyżej. Mieszamy znów. Odstawiamy w ciepłe miejsce np. blat kuchenny.

*Aby przyspieszyć fermentację można dodać łyżkę zakwasu na chleb lub łyżkę soku z kiszonych ogórków.




Mieszać czy nie mieszać? 
Ja skusiłam się na zrobienie zakwasu pierwszy raz i z tego co widziałam na innych blogach różnie piszą. Ja codziennie mieszam delikatnie całą miksturę. 

Ile dni ma stać?
Minimum 3 dni. Najlepszy jest po 5-6 dniach. Mój w tej chwili ma 5 dni i myślę, że będzie idealny na święta. Żur kisimy do uzyskania kwaskowego smaku i zapachu. 

Przechowywanie
Gotowy zakwas można przechowywać w szklanych butelkach - np. w butelkach po sklepowych żurkach - w lodówce do 2 tygodni. 



A jaka jest różnica między żurkiem a barszczem białym?
Te dwie zupy są często mylone ze sobą i wielu osobom trudno jest je rozróżnić. 
Przede wszystkim żur robi się na zakwasie żytnim a barszcz na zakwasie pszennym.  
Podanie również jest inne. Żurek jest też nieco ostrzejszy w smaku niż barszcz. 




Mam nadzieję, że spróbujecie tego przepisu. Jak nie teraz na święta to kiedyś. 😊


Brak komentarzy:

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia